Praktické rady a tipy

Káva vs. čaj alebo Čo je lepšie na udržanie pozornosti za volantom?

Je pred vami dlhá jazda autom a vy máte obavy, či to zvládnete? Mikrospánok za volantom je nepriateľom všetkých vodičov.

Riešiť autonehodu predsa nechce nikto. Ale ako nezaspať za volantom? Možností je dosť. Všetci poznáme silu kofeínu a ako dokáže človeka nabudiť. Ale sú všetky povzbudzovače energie vhodné pri riadení? Na to sa teraz pozrieme.

Tip: Či už sa však nakoniec prikloníte ku káve alebo čaju, pri výbere vám bude nápomocná táto Oxalis recenzia na Ecoblogu.

Autor recenzie Radek má s nákupom na oxalis skúsenosť, z ktorej môžete čerpať aj vy.

Káva

Získava sa z upražených a rozomletých semien plodov kávovníka. Najväčším producentom je Brazília. Svoju nezameniteľnú vôňu nadobúda až pri procese praženia, od ktorého závisí aj jej chuť. Je veľmi rozšírená a veľa ľudí si bez nej nedokáže predstaviť to správne ráno.

Aký je ale obsah kofeínu v káve? To dosť záleží na tom, aký druh kávy si vyberiete a akým spôsobom si ho pripravíte.

• V rozpustnej káve sa nachádza približne 55 mg kofeínu už v jednej lyžičke.
• Espresso s objemom 50 ml obsahuje v priemere 75 mg. Dvojité espresso má kofeínu dvojnásobok, teda 150 mg.
• Filtrovaná káva v bežnom hrnčeku s objemom 200-250 ml môže tiež obsahovať až okolo 140 mg kofeínu.
• Ak si doma pripravíte klasickú kávu, tú tureckú so usadeninou na dne, potom vedzte, že sa v nej môže nachádzať až štvornásobné množstvo kofeínu ako je to v espresse, a to 200 mg.

Ako dlho pôsobí tento kofeín?

Kofeín sa z kávy do tela vstrebáva veľmi rýchlo a začne pôsobiť väčšinou do 10 minút. Dĺžka pôsobenia je potom dosť individuálna, ale všeobecne možno povedať, že jeho účinky začnú po hodine až dvoch odznievať. U niekoho to môže byť pokojne iba 40 minút.

Jeho pôsobenie je teda dosť intenzívne, na určitú chvíľu dokáže človeka skoncentrovať a nabudiť. Po jeho odznení ale vďaka energetickému vypätiu prichádza väčšinou ešte väčší útlm, než v akom bol človek pred požitím kávy.

Čaje

Čaj sa pripravuje z lístkov čajovníka, a to lúhovaním v horúcej vode. Toto označenie sa ale používa aj na rôzne iné nálevy či odvary z iných rastlín, potom ide o čaje ovocné či bylinné. Tie ale neobsahujú žiadny kofeín.

Pokiaľ ide o čaje s obsahom kofeínu, najpopulárnejšie sú určite zelené a čierne čaje. Oba druhy sa vyrábajú z rovnakej rastliny Camellia sinensis, teda čajovníka čínskeho. Rozdiel medzi nimi spočíva v tom, že čierny čaj prechádza pri výrobe dlhšou oxidáciou ako je tomu pri čaji zelenom.

Čierny čaj a kofeín

Opäť je možné presné množstvo kofeínu v čiernom čaji uviesť len orientačne. Konkrétna dávka vo vašej šálke sa odvíja od mnohých faktorov. Ako priemer sa udáva, že v normálnom hrnčeku s objemom 200 ml sa môže nachádzať okolo 40 mg kofeínu.

Zelený čaj a kofeín

Tu bude číslo veľmi podobné ako pri čiernom čaji. Priemerne 200 ml zeleného čaju môže obsahovať 35 mg kofeínu.

Dĺžka pôsobenia kofeínu z čaju

Tu je zásadný rozdiel oproti kofeínu získanému z vášho obľúbeného hrnčeka kávy. Ten spočíva v tom, že spôsob rozloženia kofeínu v týchto nápojoch je odlišný. Zatiaľ čo v káve sa kofeín nachádza voľne, v čaji je viazaný na molekuly iných látok. Tento faktor spôsobuje to, že kofeín získaný z čaju má pozvoľný, pomalší nástup účinku ako kofeín z kávy, ale pôsobí oveľa dlhšie a rovnomernejšie. Navyše po odznení účinku nedochádza k útlmu tak, ako je to pri káve.

Na čo si dať pozor a aká je bezpečná denná dávka kofeínu?

Nie nadarmo sa hovorí, že všetkého veľa škodí. Platí to aj v prípade kofeínu. Ako bezpečná denná dávka sa obvykle udáva 400 mg. Tolerancia sa ale u rôznych jedincov môže zásadne líšiť, záleží na tom, ako vaše telo dokáže kofeín spracovať. Pri predávkovaní kofeínom organizmus začne vysielať varovné signály. Mali by ste si ich všímať. Môžu vyzerať takto:

– nervozita, podráždenosť a strata trpezlivosti
– dehydratácia
– strata koncentrácie
– cukanie viečok

Kofeín ale prináša aj ďalšie riziká:
• pri pravidelnej dennej konzumácii už okolo 100 mg a viac vytvára rýchlo silnú závislosť
• jeho pozitívne účinky na vašu sústredenosť môžu pri pravidelnej nadmernej konzumácii úplne vymiznúť, telo si totiž pomerne ľahko vytvára voči kofeínu toleranciu
• ak je konzumovaný vo forme kávy, dokáže takmer okamžite rozbúšiť srdce, zvýšiť krvný tlak a dlhodobo prispievať k vzniku srdcových chorôb

To však neznamená, že ho nesmieme konzumovať. Len je potrebné s kofeínom zaobchádzať rozumne a nič nepreháňať.

Aký stimulant je teda vhodný pri riadení motorového vozidla?

Už z vyššie uvedených faktov vyplýva, že káva nebude tou ideálnou voľbou. Nástup účinku kofeínu je síce skoro okamžitý, ale pôsobenie na vodičovu nervovú sústavu netrvá dlho. Potom väčšinou nasleduje ešte väčší útlm. A to určite za volantom nechcete. Kávu by teda šlo označiť za stimulant vhodný skôr na povzbudenie na pracovisku, napríklad niekde v kancelárii. Tam určite ocenia jej rýchly nástup účinku.
Pri dlhej jazde autom by ste mali skôr siahnuť po čaji alebo yerbe. Účinky na vašu koncentráciu budú rovnaké, iba s pomalším nástupom. Potom vás sú schopné udržať v stave bdelosti niekoľko hodín.

Leave a Comment