Kedy by ste mali vymeniť zimné pneumatiky za letné?

O tom, že bezpečná jazda v zime a letné pneumatiky nejdú dokopy, môžete čítať desiatky článkov. Ani jazda v lete na zimných pneu však nie je bezpečná. Prečítajte si, kedy by ste ich mali vymeniť za letné, čo hovorí zákon a čo vám hrozí, ak to neurobíte.

Čo hovorí (a nehovorí) zákon

Na Slovensku musíte mať zimné pneumatiky na aute obuté, ak je v období od 15. novembra do 31. marca na ceste súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza. Prikazuje vám to Zákon o cestnej premávke.

O tom, kedy máte prezuť na letné pneumatiky, nehovorí nič. Pokojne teda môžete jazdiť celý rok na zimných a pokutu nedostanete.

To však neznamená, že je to bezpečné. Zimné pneu sa totiž od letných konštrukčne líšia a na jarnej či letnej ceste majú zhoršené jazdné vlastnosti.

Pozor na aquaplanning

Keď vedľa seba postavíte zimnú a letnú pneumatiku, odlišnosť uvidíte na prvý pohľad. Zimná má hlbší a inak tvarovaný dezén, ktorý je prispôsobený, aby sa dokázal pevne zaboriť do vrstvy snehu a zabezpečil tak dobrú trakciu.

Možno si poviete, že taký dezén bude dobre fungovať aj na mokrom povrchu, no nie je to úplne tak. Dezén letných pneu je členitejší a lepšie prispôsobený, aby odvádzal vodu. Jednotlivé výstupky fungujú ako lopatky čerpadla, vďaka ktorým voda odteká rýchlo preč a pneumatika nestratí kontakt s povrchom.

Ak by dezén nebol takto tvarovaný, alebo by bol príliš plytký (pri zjazdených pneu), vytvorila by sa medzi behúňom pneumatiky a vozovkou vrstva vody. Asi vám nemusíme zdôrazňovať, že auto by sa po takejto vrstve vody kĺzalo ako čln po vode. Hovorí sa tomu aquaplanning a jeho riziko stúpa nielen s opotrebovaním pneumatiky, ale tiež s rýchlosťou auta.

Pri použití zimných pneu môže byť riziko aquaplanningu vyššie až o 20 %. A to rozhodne nie je zanedbateľné číslo.

Horšia priľnavosť, vyššia spotreba, rýchlejšie opotrebovanie

Zimné pneumatiky sa od letných líšia aj zložením zmesi. Tá je v prípade zimných mäkšia a prispôsobená pre nízke teploty. Letné by pri nízkych teplotách stvrdli a neposkytovali by autu dobrú priľnavosť.

Podobné je to však so zimnými pneu pri vyšších jarných a letných teplotách. Zmes jednoducho zmäkne až príliš. Výsledok je rovnaký – horšia priľnavosť a tým aj dlhšia brzdná dráha, čo nemusí skončiť iba pokrčenými plechmi.

Takéto auto bude mať tiež horšiu ovládateľnosť v hraničných situáciách – pri rýchlejších prejazdoch zákrut a pri vyhýbaní sa prekážkam. Ak vám do cesty na poslednú chvíľu vbehne chodec, zviera, cyklista alebo iné auto, auto namiesto prudkého zatočenia pôjde do šmyku, aj keď na kvalitných letných pneumatikách by to nemusel byť problém.

Letné teploty zimné pneumatiky tiež rýchlejšie opotrebúvajú a vy tak na nich nenajazdíte toľko ako na letných. Ešte o kúsok horšie sú na tom elektromobily, ktoré sú kvôli batérii ťažšie. Vyšší valivý odpor tiež zvyšuje spotrebu auta, čo sú ďalšie náklady navyše.

A zrejme vám bude prekážať aj vyššia hlučnosť, ktorá sa takisto zvyšuje so zvyšujúcou sa teplotou a rýchlosťou. Testovacia jazda vám teda nemusí poskytnúť komplexný obraz o hlučnosti auta, ak budete jazdiť na letných pneumatikách.

Nie je otázka, či prezuť, ale kedy prezuť

Väčšina odborníkov uvádza, že správny čas na prezutie opäť na letné pneumatiky, je pri vonkajšej teplote 7° C a vyššej. Ťažko odhadnúť dátum, počasie je v každom kúte našej krajiny iné. Okrem toho sú zimy stále teplejšie, takže pokým to pred 10 rokmi bolo v marci, dnes nie je 7 °C výnimkou ani začiatkom februára (ak nepočítame chladné noci).

Chápeme, že nie každému sa chce utrácať za zimné pneumatiky a ich prezúvanie, prípadne za ďalšiu sadu kolies. Ak jazdíte málo (povedzme do 10 000 km ročne), na krátkych a nenáročných trasách, kompromisom pre vás môžu byť celoročné pneumatiky.

Berte však do úvahy, že ide skutočne o kompromis, ktorý nikdy nedosiahne dokonalé vlastnosti kvalitnej letnej ani zimnej pneu. Z hľadiska zákona sú tieto pneumatiky považované za zimné, ak majú označenie M+S alebo symbol snehovej vločky. Lepšia je tá vločka, keďže v niektorých krajinách je bežný predaj áut SUV s pneumatikami M+S, ktoré nemusia byť prispôsobené pre nízke teploty.

Publikované: 29. 03. 2024

Kategória: Praktické rady a tipy

Autor: Adéla Novotná