Zimná prevádzka elektromobilu: nemáte sa čoho obávať

Mnoho ľudí si myslí, že elektromobil a zima nejdú príliš dokopy. Do istej miery to možno platilo pred 15 rokmi, ale s modernými elektrickými autami sa nemáte čoho obávať. Stačí, ak sa na zimu vopred pripravíte – podobne, ako by ste to mali urobiť s autom so spaľovacím motorom. Poradíme vám, v čom sú rozdiely.

Počítajte s kratším dojazdom a dlhším nabíjaním

Áno, dojazd elektromobilov je v zime skutočne kratší, a to o cca 20 – 30 %. Studené batérie totiž dokážu uchovávať a vydávať menej energie.

Samozrejme, nie je zima ako zima – kým je na Žitnom ostrove okolo nuly, na Orave môže byť pokojne aj -20 °C. Chemické reakcie prebiehajúce pri nabíjaní a vybíjaní batérií sa však spomaľujú už pod 15 °C. Počítajte teda s tým, že aj počas teplejších zím budete mať o niečo kratší dojazd a pri nabíjačkách strávite o nejaké minúty navyše.

Elektrické autá si s chladom dokážu čiastočne poradiť. Batérie sa ohrievajú počas jazdy, hoci nie vždy je to dostatočné. Moderné elektromobily majú z tohto dôvodu vstavané systémy na elektrický predohrev batérie. Ten sa aktivuje až tesne pred príchodom k nabíjacej stanici, aby mala batéria vhodnú teplotu, no zároveň, aby sa neprehriala. Nabíjací výkon tak môže byť spočiatku nižší, no ako sa bude batéria ohrievať, bude výkon stúpať.

Základom pre jazdu elektromobilom v zime je teda starostlivejšie plánovanie trasy. Moderné navigácie, či už vstavané v automobiloch alebo aplikácie v smartfónoch, to však zvládajú na jednotku. S nabíjaním elektrického auta totiž počítajú a na blízkosť nabíjačky vás včas upozornia. Niektoré vám dokonca ukážu odhadovaný čas nabíjania, ktorý započítajú do trasy, či obsadenosť nabíjačky v reálnom čase.

Dlhší dojazd na jedno nabitie

Dojazd môžete predĺžiť tým, ako budete elektromobil používať. Základné rady, ako napr. čo najintenzívnejšie využívanie rekuperácie, platia aj v tomto prípade, rovnako ako v lete. V zime vám pomôže parkovanie vo vykurovaných priestoroch a nabíjanie elektromobilu vždy, keď je to možné.

Batérii výrazne skracujete životnosť, ak ju budete vybíjať pod 10 %. Ak necháte elektromobil dlhšie odstavený, udržujte ju nabitú na 20 – 80 %.

Žrútom elektriny je aj vykurovanie. Lacnejšie elektromobily ho majú odporové, funguje teda na rovnakom princípe ako napr. teplovzdušný ventilátor. Asi nemusíme pripomínať, že takéto vykurovanie je neefektívne a má vysokú spotrebu elektriny (t.j. skráti vám dojazd).

Drahšie elektrické modely, napr. SUV autá, však majú vo výbave vykurovanie tepelným čerpadlom. To je násobne účinnejšie a dojazd neskracuje až do takej miery ako odporové ohrievacie telesá.

Obúvajte správne pneumatiky

Dojazd elektromobilu môžete predĺžiť aj správnou starostlivosťou o auto, najmä o pneumatiky. Je pravdou, že zimné pneumatiky mávajú väčšinou vyšší valivý odpor než letné. Auto má teda s nimi vyššiu spotrebu a kratší dojazd.

Takéto rozdiely sú však aj medzi jednotlivými výrobcami a modelmi pneumatík. Ak chcete mať dlhší dojazd, oplatí sa priplatiť si za kvalitné pneumatiky. Okrem toho bude vaša jazda aj bezpečnejšia.

Možno vám napadlo, že by ste na aute aj v zime kvôli dojazdu nechali letné pneumatiky. Nie je to dobrý nápad. Hoci zimy bývajú teplejšie a čoraz častejšie bez snehu, zmes, z ktorej sú letné pneumatiky vyrobené, začína tvrdnúť už pri teplotách vyššie nad nulou. Letná pneumatika teda v zime nedrží ideálne ani na suchej ceste.

Veľký vplyv na spotrebu a dojazd má aj tlak v pneumatikách. Dodržujte pri ňom pokyny výrobcu – správne hodnoty nájdete na štítku nalepenom na vnútornej strane stĺpika karosérie. V zime by ste mali tlak kontrolovať častejšie. Vzduch totiž pri ochladzovaním zmenšuje svoj objem a tlak môže pri ochladení klesnúť aj z týždňa na týždeň. Najdôležitejšie je to napr. pre úžitkové či rodinné autá, ktoré často intenzívne zaťažujete.

Publikované: 05. 12. 2023

Kategória: Praktické rady a tipy

Autor: Karolína Kovárníková